Llengua

Dictat popular solidari


Centres educatius 
Curs acadèmic: 2013-14

Descripció
Aquest dimarts es va dur a terme la tercera edició del Dictat Popular i Solidari que organitza el Servei Local del Català amb la col·laboració de l’Ajuntament, el Pla Educatiu d’Entorn i diverses entitats socials com ara Càritas, Creu Roja, Frater Nadal, Entre Veïns, Rubí Solidari i l’Associació per la Memòria Històrica Neus Català. La Biblioteca Mestre Martí Tauler va acollir una vuitantena de participants.


Tal com vam fer l’any passat, enguany tornem a repetir el Dictat Solidari que serà llegit per Josepa Gardenyes el dia 10 d’abril, a les 9.15 h, per a l’alumnat de les escoles i els instituts. El fragment triat és del seu llibre Joaquim Aragonès. De Rubí a Mauthausen.


El treball de Gardenyes reflecteix les experiències d’una família rubinenca, i d’altres persones del nostre municipi, arran de la Guerra civil i, posteriorment, de les conseqüències de la pujada del nazisme al poder. Una explicació necessària per a conèixer la història local, dins del context europeu.
 També com l’any passat al Dictat hi col·laboren les entitats solidàries: Càritas, Creu Roja, Entreveïns, Frater Nadal i Rubí Solidari. Per l’especificitat de la temàtica, comptem també amb el suport de l’Associació per a la Memòria Històrica Neus Català; cal dir, també, que el llibre de Gardenyes ha rebut el suport d’Amical Mauthausen.

Lligar solidaritat i història amb la llengua, ens sembla, ara més que mai, especialment emotiu.

El dictat està pensat perquè el pugui realitzar l’alumnat de Cicle Superior de Primària i de 1r Cicle de Secundària. Encara que si volen participar també d’altres alumnes d’ESO ho poden fer.

S’ha de seguir des de l’escola, des de la classe per mitjà de les pissarres digitals. Només heu de:

·        connectar-vos  a www.rubitv.cat ( clicant damunt del vídeo )
·        connectar-vos a www.radiorubi.fm ( clicant damunt del vídeo )
·        sintonitzar Ràdio Rubí, 99.7 fm

Com fer el Dictat!
És important connectar-se a internet o sintonitzar la ràdio. Es faci el que es faci, cal puntualitat!
A mà, s’ha de tenir a punt paper i bolígraf i escriure el que els dictin.

Després del dictat, es projectarà el text perquè es pugui corregir els errors.



L’alumnat que participi en el dictat i vulgui col·laborar amb les entitats solidàries, només caldrà que porti el producte alimentari envasat a l’escola o a l’institut el dia del dictat. Entre tots hem d’aconseguir fer un bon recapte d’aliments. Les entitats diuen que tenen mancança sobretot d’oli, farina i sucre.

El mateix dia o l’endemà, ja es passaran a recollir i s’entregaran a les entitats solidàries de Rubí. (Caldrà preveure tenir una capsa gran per posar-ho).


Notícies 







Projecte de conta contes per a la normalització lingüística a Rubí

C. Nª Senyora de Montserrat (Rubí)
Curs acadèmic: 2013-14
Autoria, coordinació i/o responsables: Anna Rusiñol
Àrea: Llengua
Nivell ESO

Premi Baldiri Reixac 2014

Objectius
L’objectiu d’aquest projecte és la utilització més activa del català, tant per part dels alumnes de l’ESO com dels infants (i moltes vegades pares i mares) que vénen a escoltar els contes. Per aquest infants, oients dels contes, poder-los escoltar implica un aprenentatge més natural del català, ja que es fa a través de la parla i del plaer d’escoltar una història.  
Considerem que aquest projecte enriqueix a tothom, ja que els nostres alumnes de l’ESO desenvolupen habilitats lectores, interpretatives i comunicatives amb els més petits i les més petites es familiaritzen amb noves paraules i el seu significat, desenvolupen el seu llenguatge verbal i creen mecanismes per superar les pors tan pròpies de l’edat dins d’un marc afectiu.
A més, com que en general els nens i nenes van acompanyats per adults, aquest darrers també escolten i comprenen la llengua catalana. La intenció és que millori l’ús social del català i que tant l’alumnat com les famílies en percebin la importància a l'escola i al carrer.

Descripció de la bona pràctica
Aquest projecte consisteix en un grup d’alumnes de l’ESO que es presenta voluntari per explicar contes als nens i nenes. El fet que no sigui una activitat obligatòria comporta que percebin l’activitat com a lleure i no com a una càrrega.
En primer lloc, l’alumnat llegeix contes tradicionals catalans, tria els contes que més els agraden i els converteixen en petites obres de teatre, on es combina la narració amb el teatre. Hi participen amb moltes ganes i, gairebé, sense adonar-se’n, practiquen el català. L’alumnat de l’ESO s’acostuma de manera lúdica a utilitzar el català. En segon lloc, els infants receptors dels contes gaudeixen d’escoltar i veure els alumnes més grans explicar-los les històries. També s’acostumen a utilitzar el català en àmbits de lleure. Els nouvinguts poden seguir els contes també sense problema perquè els gestos i el llenguatge permet la transparència de la història. Així, procurem apropar-nos als infants paraula a paraula i amb molt d’afecte.
Aquesta experiència educativa es basa en el voluntariat com a base de l’activitat. L’alumnat no la fa per aconseguir una nota, sinó pel plaer o el gaudi de fer-la. L’únic que es demana a l’alumnat que hi vol participar és compromís amb l’equip de treball i esforç per escriure els contes, aprendre’ls i representar-los correctament. 

Desenvolupament del projecte

Per tal d’arribar al major nombre possible de persones, hem emprès diferents activitats. D’entrada, anem una o dues vegades al trimestre a la biblioteca de Rubí Mestre Martí Tauler a explicar els contes a l’hora del conte. Aquesta biblioteca també forma part de la xarxa de biblioteques UNESCO (igual com nosaltres pertanyem a la xarxa d’escoles UNESCO) i duem a terme aquesta col·laboració. A més, convoquem un festival solidari a l'any: l'entrada és una aportació alimentària que anirà destinada a Càritas. També hem acudit diverses vegades a Ràdio Rubí a explicar el projecte i els diversos contes preparats.
Durant la setmana de Sant Jordi, els diversos grups de conta contes anem a les classes d’Infantil i primer cicle d’Educació infantil a explicar els contes que tenim preparats. A més, a les jornades de portes obertes sempre hi ha un grup de conta contes que explica contes i en diverses ocasions o festivitats aprofitem aquesta activitat i expliquem contes als alumnes de l’escola.
Intentem que tots els contes constin d’un/a narrador/a que va explicant el conte i diversos alumnes que el representen en paral·lel a la narració. A més, busquem que tinguin un toc de màgia i que el públic hagi de participar en la narració. Així, els infants estan més atents, perquè es genera una relació entre els personatges i els espectadors. Ens agrada que s’estableixi un vincle afectiu entre els receptors (infants, pares, mares i mestres) i l’alumnat que explica el conte perquè fomenta una participació més activa en ambdós casos. Això facilita l’aprenentatge del català, perquè es viu com un element natural dins del conte i de la relació que s’estableix entre tots els participants.




Troba la teva paraulassa preferida

Centres educatius
Curs acadèmic: 2013-14
Àrea: Llengua
Nivell: Educació Primària i ESO
 
Descripció de la bona pràctica
És una proposta didàctica  per treballar de manera divertida i lúdica els insults i improperis en català. S’emmarca dins de la campanya lingüística i comercial Ets babau? No! Jo compro a Rubí!, i s'inicia en el marc d’un acord de col·laboració entre el Servei Local de Català (SLC) de Rubí i la
Federació d’Associacions Comercials i Gremis de Rubí (FACGR), l’objectiu

principal del qual és fomentar l’ús del català entre la ciutadania. Tenint en

compte que un dels motors de la societat són els infants,  un dels

eixos vertebradors de la campanya, a part del comercial, ha de ser el Pla

educatiu d’entorn.

Es tracta de recuperar l’ús d’algunes paraulasses genuïnes del català que han anat perdent força al llarg del temps, han caigut en desús o han estat substituïdes per mots d’altres llengües.

D’entre totes les paraulasses que estaran penjades als aparadors dels comerços rubinencs, els participants hauran de triar la que més els agrada.
La campanya consisteix a trobar sis paraulasses (insults o improperis) diferents, sinònimes de babau, als pòsters que hi ha pels aparadors de les botigues de Rubí. Un cop vist el pòster amb la paraulassa, el participant haurà d’entrar a
l’establiment, anotar la paraulassa en la cartilla que li facilitaran i demanar que li posin el segell. Aquesta cartilla s’ha de conservar i s’hi han d’anotar altres paraulasses que es vagin trobant, fins a sis de diferents. Una vegada el

participant tingui els sis segells i les sis paraulasses, ha de dir quina és la seva preferida. Finalment, pot dipositar la cartilla en qualsevol de les urnes que hi ha a les botigues. Entre tots els participants es farà un sorteig de 20 tauletes tàctils, cortesia de la FACGR.



Prèviament a l’inici de la campanya es lliure a cada centre unes propostes d’activitats didàctiques per treballar amb l’alumnat tot el que fa referència a l’àmbit de les paraulasses, a aquesta riquesa lèxica que no es pot deixar perdre. També es facilita tot un recull que s’ha fet per poder explicar el seu origen.




Elements de la campanya


Pòsters

Els participants han de trobar els pòsters als aparadors de les botigues de Rubí. Als pòsters hi ha dos personatges que parlen (com els

de la portada d’aquesta guia) i un gat. Els personatges diuen: “Ets babau?” (o una paraulassa sinònima de babau), i el gat contesta: “No! Jo compro a Rubí!”. La paraula babau va canviant, i es tracta d’anotar totes les que es vagin trobant.

Cartilla

Els participants han de reunir sis paraulasses a la cartilla, amb els sis segells corresponents de cada establiment.
Si algú té curiositat, a la mateixa cartilla hi ha un codi QR a través del qual es podrà accedir a un recull de paraulasses, amb el significat i l’etimologia de cadascuna d’elles.

També es dedicarà un Catexprés, espai radiofònic de Ràdio Rubí (99.7FM), en què els protagonistes siguin els nens de les escoles perquè, previ treball a l’escola,  expliquin quines
paraulasses els agraden més, quines els han sorprès, quines utilitzen o quines utilitzaran a partir d’ara, etc.

Objectius
  • Potenciar el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius que operen en el territori. 
  • Recuperar el nostre patrimoni d’improperis il donar a conèixer totes les maneres possibles de dir babau en català (més de 150)
  • Practicar la llengua de manera divertida ampliant el lèxic i coneixent diferents paraules en català que volen dir babau.
Temporització


La campanya va del 24 de febrer al 23 de març de 2014. El 27 de març sorteig de les tauletes, i el 2 d’abril hi ha l'acte públic i lliurament de premis a l’Auditori de la Biblioteca Municipal.

Recursos humans i materials


Recursos humans: Equip Servei Local de Català, FACGR, alumnat i professorat centres educatius, assessora LIC i ciutadans de Rubí en general.

Materials per treballar a l’aula:

-          Guia didàctica per treballar les paraulasses a l’aula.

-          Exercicis i solucionari

-          Recull d’insults

Material del concurs-campanya:

-          Pòsters
Cartilles

Valoració i conclusions

Molt bona participació. Valoració positiva per l’originalitat de la proposta que encaixa amb el sector comercial. Per altra banda, valorar el fet de donar rellevància a les paraulasses que són genuïnes que s’estan perdent per la influència d’altres llengües aprofitant l’època del Carnestoltes com a marc idoni per iniciar aquesta campanya. 


Notícia

El concurs Troba la teva paraulassa preferida 2014 ja té guanyador: borinot. 
Els rubinencs i rubinencs han decidit que aquesta és la seva paraulassa preferida, seguida de capcigrany i somiatruites, empatades a la segona posició, i corcó que ha quedat tercera. La iniciativa ha volgut recuperar les paraulotes o improperis en desús i dinamitzar l’activitat comercial.


Dictat popular solidari


Centres educatius 
Curs acadèmic: 2013-14

Descripció
Aquest dimarts es va dur a terme la tercera edició del Dictat Popular i Solidari que organitza el Servei Local del Català amb la col·laboració de l’Ajuntament, el Pla Educatiu d’Entorn i diverses entitats socials com ara Càritas, Creu Roja, Frater Nadal, Entre Veïns, Rubí Solidari i l’Associació per la Memòria Històrica Neus Català. La Biblioteca Mestre Martí Tauler va acollir una vuitantena de participants.


Tal com vam fer l’any passat, enguany tornem a repetir el Dictat Solidari que serà llegit per Josepa Gardenyes el dia 10 d’abril, a les 9.15 h, per a l’alumnat de les escoles i els instituts. El fragment triat és del seu llibre Joaquim Aragonès. De Rubí a Mauthausen.


El treball de Gardenyes reflecteix les experiències d’una família rubinenca, i d’altres persones del nostre municipi, arran de la Guerra civil i, posteriorment, de les conseqüències de la pujada del nazisme al poder. Una explicació necessària per a conèixer la història local, dins del context europeu.
 També com l’any passat al Dictat hi col·laboren les entitats solidàries: Càritas, Creu Roja, Entreveïns, Frater Nadal i Rubí Solidari. Per l’especificitat de la temàtica, comptem també amb el suport de l’Associació per a la Memòria Històrica Neus Català; cal dir, també, que el llibre de Gardenyes ha rebut el suport d’Amical Mauthausen.

Lligar solidaritat i història amb la llengua, ens sembla, ara més que mai, especialment emotiu.

El dictat està pensat perquè el pugui realitzar l’alumnat de Cicle Superior de Primària i de 1r Cicle de Secundària. Encara que si volen participar també d’altres alumnes d’ESO ho poden fer.

S’ha de seguir des de l’escola, des de la classe per mitjà de les pissarres digitals. Només heu de:

·        connectar-vos  a www.rubitv.cat ( clicant damunt del vídeo )
·        connectar-vos a www.radiorubi.fm ( clicant damunt del vídeo )
·        sintonitzar Ràdio Rubí, 99.7 fm

Com fer el Dictat!
És important connectar-se a internet o sintonitzar la ràdio. Es faci el que es faci, cal puntualitat!
A mà, s’ha de tenir a punt paper i bolígraf i escriure el que els dictin.

Després del dictat, es projectarà el text perquè es pugui corregir els errors.



L’alumnat que participi en el dictat i vulgui col·laborar amb les entitats solidàries, només caldrà que porti el producte alimentari envasat a l’escola o a l’institut el dia del dictat. Entre tots hem d’aconseguir fer un bon recapte d’aliments. Les entitats diuen que tenen mancança sobretot d’oli, farina i sucre.

El mateix dia o l’endemà, ja es passaran a recollir i s’entregaran a les entitats solidàries de Rubí. (Caldrà preveure tenir una capsa gran per posar-ho).


Notícies 


Llegim els aparadors de Rubí

Centres educatius:
Escola 25 de Setembre, Escola Joan Maragall,  Escola Mossèn Cinto Verdaguer, Escola Montessori, Escola Del Bosc, Escola Ramon Llull,  Escola Rivo Rubeo, Escola Pau Casals, Escola Teresa Altet, Institut La Serreta.
Curs acadèmic: 2013-14
Àrea: Llengua
Nivell: Educació Primària i ESO


Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
Competència social i ciutadana

Descripció
Al voltant de la diada de Sant Jordi, els aparadors de les botigues de la ciutat es van omplir dels llibres que els nens i nenes han llegit aquest curs. Un total de 533 llibres van convertir els aparadors de Rubí en una exposició de les lectures dels més joves. Una nova iniciativa del Pla Educatiu d’Entorn i la Xarxa de biblioteques escolars amb la col•laboració de l’Associació de Comerciants Rubí Centre.



Aquesta és una activitat del grup de treball de la Xarxa de Biblioteques Escolars i el Pla Educatiu d’Entorn amb la col·laboració de l’Associació de Comerciants Rubí Centre i la Biblioteca Municipal que es va iniciar fa ja dos cursos.

El que es pretén és, per una banda,  potenciar la lectura per a tots els infants i joves de la ciutat valorant el treball de llengua que es fa als  centres i, per altra banda, convidar a l’escola a que surti al carrer i impliqui a tota la ciutadania.

Es realitza al voltant del dia de Sant Jordi i els llibres i les recomanacions s’exposen un parell de setmanes als aparadors de les botigues.

L’alumnat durant el curs ha anat llegint llibres de la biblioteca escolar i ha triat la lectura que li ha agradat més per fer recomanar-la. Aquesta es pot fer a nivell individual, en petit grup o grup classe.
Enguany s’han exposat 240 recomanacions als aparadors. Les que no es van poder posar, van ser exposades a la sala infantil de la Biblioteca Municipal. 

Objectius
Potenciar la lectura per a tots els infants i joves de la ciutat.
Exposar i valorar el treball de llengua que es fa en els centres educatius.


Temporització
Lliurament materials fins el 7 d’abril.

Exposició del 21 d’abril fins el 2 de maig.

Recursos humans i materials
Mestres de la Xarxa de Biblioteques escolars. Associació Comerciants, PEE, alumnat.
Recursos materials:

- Llibres

Models de fitxes tècniques de recomanació.

Setmana del contacontes

Escola Pau Casals
Curs acadèmic: 2013-14
Tutoria: Sílvia Demelo Monforte
Àrea: Llengua
Nivell: Educació primària, sisè nivell


Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, i 
Competència social i ciutadana

Descripció
Es convida a les famílies a través d’una carta informativa on s’explica l’activitat i on s’ofereixen recursos en cas que els necessitin (contes de la biblioteca, ajut del mestre responsable, etc.) 
S’envia una segona carta al familiar contacontes indicant el dia, l’hora i el grup on s’explicarà el conte.

Es procura que hi hagi un mínim d’1 o 2 contacontes per grup d’alumnes.

La majoria dels contes s’expliquen a la biblioteca escolar.

El grup d’alumnes escolta el conte acompanyant del responsable de biblioteca o del tutor.
Al final de la sessió se li passa un qüestionari al contacontes per tal de valorar l’experiència.

Objectius que es volen assolir
Implicar a les famílies en la participació d’activitats a l’escola.
Incentivar el gust per la lectura des de la biblioteca escolar (Gust per llegir) 


Avaluació
S'han aplicat diferents formularis:
  • Valoració de si l’activitat ha agradat a les famílies contacontes.

  • Valoració de l’activitat prèvia (tria del conte, adequació al grup, preparació del conte, utilització de recursos, etc.

  • Valoració de la implicació de famílies de diferent origen.

  • Valoració del nombre de famílies  participants (si augmenta respecte el curs anterior)

  • Valoració del grau de satisfacció dels mestres i dels alumnes.

Notícia a Rubí TV
Una quarantena de famílies de l'escola Pau Casals participen a la 6a Trobada de Contacontes. Els alumnes han escoltat tota mena de narracions infantils en set idiomes diferents
L'escola Pau Casals ha celebrat durant les darreres setmanes una nova temporada de la Trobada de Contacontes, que enguany arribava a la sisena edició. Es tracta d'una iniciativa on els pares i mares del centre visiten el centre per explicar un conte als companys de classe dels seus fills. En aquesta ocasió s'han fet més de quaranta sessions de contacontes.
Aquesta iniciativa de l'escola pública rubinenca fomenta la cohesió social i també ajuda els nens i nenes a tenir un primer contacte amb algunes llengües estrangeres. Els contes d'aquest any s'han explicat en català, castellà, euskera, anglès, francès, portuguès i àrab.

Enllaç a la notícia 

Web del centre
http://www.paucasalsrubi.cat/


School Radio News

Escola 25 de Setembre
Curs acadèmic: 2011-12
Tutoria: Montserrat Benet Company
Auxiliar: Robert William Lane  
Àrea: Llengua anglesa
Nivell: Educació primària, sisè nivell
Activitat del programa d'auxiliars de conversa

Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
Competències artística i cultural, 
Competència d'aprendre a aprendre, 
Competència d'autonomia i iniciativa personal, i 
Competència social i ciutadana

Descripció de la bona pràctica
We introduced the students to the concept of an English news radio show and taught them the main objectives when making news based radio shows.
We then asked the students what news they wanted to use for the show and discussed the shows layout, including other aspects of a radio programme. E.g. – adverts, music and introductions/goodbyes.
After the shows aspects had been drafted, we split the students into groups and allocated them a certain part of the show to prepare.
This radio show is also a cross over activity with the student´s etwinning project going on with a school in Bulgaria.

Script Writing – Sessions 1, 2 & 3
Writing the script: The students participated in a brainstorming activity in small groups to decide what they would include in their section of the radio show. There was 4/5 students in each group. The show was split up into 5 sections:
  1. Introduction
  2. Interview with language assistant part 1
  3. Advertisement
  4. Interview with language assistant part 2
  5. Goodbyes and music introduction
The three 6th course classes involved had prepared a list of interview questions and the groups in charge of the interview sections of the show chose from this list and ordered them into a relevant interview.
After the students had decided what they wanted to include in their sections of the show, we helped them with some more complicated English words and worked on getting them to order the information they wanted to include into a relevant news show.

Practising speaking – session 4 & 5
After the students had finished the scripts for their sections of the radio show, we took one group at a time and in a group situation, we read out the scripts practising the pronunciation, intonation, clarity of speech, fluency and tone.
The students all had a go at reading the whole script and then as a group we allocated certain parts of the script to each child.
They then read through the script several times, repeating after the language assistant and he then recorded his voice reading the script and made the recording available for the students to listen to and practice at home.

Recording – Session 6
The students were taken to the recording studio in small groups and reminded of the recording procedures, clarity of voice, tone of voice and distance from microphone etc.
We recorded three takes of each section with each group so we would be able to edit the whole programme together with the best takes from the children.
We used a programme called Audacity to record, edit and create the Radio show.
Once the radio show had been edited and a final version produced, we uploaded this version to the schools English Blog and also sent a copy to the Bulgarian school for them to listen to.

Quins objectius es volen assolir
De convivència, sensibilització i interculturalitat
  • To acquire a wider view of different countries, inside and outside of Europe.
  • To be able to work in groups and respect others.
  • To learn what its like to live in different cultures/countries by interviewing a foreigner 
De comunicació i aprenentatge lingüístic
  • To produce an English script which is understandable, can be read by others and recorded for the purpose of being listened to by others outside the school.
  • To establish meaningful communication in English in order to practice language. 
  • To practice accuracy, fluency, tone and pronunciation in the English language so it will be of a standard which is understandable to others outside the school.
Recursos
Computer, MP3 and Audicity Reccording programme.
Reccording studio equipment – microphones, soundboard and head phones.


Valoració 
The students benefited from being involved in the process of creating this radio show from start to finish. The radio and recording aspect of this project was exciting for the students and the English progress they made was notably more then in a normal classroom situation.
The possibility that the kids parents, friends, family, and students from the school in Bulgaria could listen to the show (on the blog) is also a very positive aspect. By making this available to people outside of the child’s school, others are able to see how well the students are doing with English and encourage them further in pursuing English.

Enllaç a l'activitat
A la web Sound cloud

Web del centre


El treball de la lectura

Escola 25 de Setembre
Curs acadèmic: 2011-12
Autoria, coordinació i/o responsables: Eulàlia Solà i Coordinadors
Àrea: Llengua
Nivell: Educació primària

Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
Competència d'autonomia i iniciativa personal, i Competència social i ciutadana

Descripció de la bona pràctica
Dins del Pla Lector de l’escola els alumnes dediquen una hora setmanal a la lectura silenciosa, distribuïda en 4 sessions de 15 minuts, i es recomanen llibres entre ells. L’activitat es gestiona des de la biblioteca amb la recollida d’una fitxa on l’alumne exposa l’opinió sobre el llibre llegit, incloent-hi una foto de l’alumne i el llibre.

Quins objectius es volen assolir
Promoure el plaer per la lectura i l’hàbit lector entre els alumnes
Millora de la comprensió i expressió.
Potenciar la competència d’autonomia personal


Metodologia i recursos utilitzats
• La mestra de la biblioteca presenta els llibres i les novetats a les aules.
• Es realitzen sessions diàries de lectura individual durant els 10 /20 minuts de classe del matí.
• Els alumnes trien els llibres de la biblioteca amb l’orientació de la mestra de biblioteca per fer la caixa de llibres de l’aula.
• Cada alumne disposa d’un full de registre dels llibres llegits on apareixen els següents ítems: títol del llibre, data d’inici i final de la lectura i valoració personal (gomets verd, groc i vermell). A partir de CM es fa sistemàticament.
• Treball a l’aula de l’estructura dels textos argumentatius i d’opinió a partir de textos simples.
• Els alumnes recomanen llibres mitjançant una fitxa pensada per aquesta finalitat (Recomano...) aplicant els coneixements sobre l’elaboració de textos d’opinió.
• Periòdicament es dedica una sessió a l’aula on els alumnes intercanvien opinions sobre llibres que llegeixen.
• S’exposen les fitxes “Recomano...” al passadís de la biblioteca.


Quins continguts i conceptes clau es tractaran
El gust per a la lectura
Àrea curricular Llengua: comprensió lectora, comprensió i expressió escrita(text argumentatiu)
Expressió oral: Opinió personal


Quina valoració en feu
La valoració que fem a l’escola referent a l’adquisició del gust per a la lectura i de l’hàbit lector és molt satisfactòria.
El tant per cent d’alumnes que utilitzen el servei de préstec de la biblioteca, tot i que a l’aula disposen de llibres, ha augmentat. Així com el nombre de llibres llegits.
L’activitat de “Recomano...” és lliure però tot i així té un gran èxit entre els alumnes, els alumnes que han llegit un mateix llibre fan l’activitat en grup de dos o tres.


Adreça electrònica
a8032348@xtec.cat

Web



Contes a cau d'orella

Escola Mossèn Cinto Verdaguer
Curs acadèmic: 2011-12
Responsables: Tutors/es, Especialistes
Àrea: Llengua
Nivell: Educació infantil, Educació primària

Competències que es treballen
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, 
Competències artística i cultural, 
Competència d'aprendre a aprendre, 
Competència d'autonomia i iniciativa personal, i 
Competència social i ciutadana

Descripció de la bona pràctica
Treball per parelles internivells on l'alumne/a més gran apadrina un de més petit per llegir-li un conte, resoldre-li dubtes i/o curiositats en un espai acollidor i adequat com ara la biblioteca. Prèviament la comissió de biblioteca ha seleccionat els contes que llegiran i explicaran els alumnes una setmana abans de l'intercanvi. Un cop acabada la lectura es fa un petit intercanvi de manualitats, per exemple un punt de llibre. En tornar a l'aula ordinària es fa una reflexió sobre com ha anat i com ho han viscut i quines incidències s'han trobat. Tot plegat en el context de l'ILEC i el PAC'09.

Quins objectius es volen assolir
Animació i gust a la lectura.
L'alumne/a com a protagonista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
La lectura com a eina d'informació i comunicació.
Valoració de les manualitats com a eina cohesionadora.

Metodologia i recursos utilitzats
Treball de plàstica en grup classe (interdisciplinar).
Lectura per parelles internivells.
Treball de reflexió en grup-classe.
Llibres de biblioteca prèviament seleccionats per la comissió de biblioteca de l'escola.
Quins continguts i conceptes clau es tractaran
Lectura en veu alta interpretativa.
Entonació.
Escolta activa.
Manualitat relacionada amb la literatura.

Nom del centre
Escola Mossèn Cinto Verdaguer

Adreça electrònica
a8034060@xtec.cat

Web